Re: Návrat Pomocné stráže VB? Vnitro chce policii pomoci sbo
Nesouhlasím: zákonné oprávnění osoby A omezit osobu B nutně implikuje povinnost osoby B toto strpět. Navíc je to v zákoně 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích uvedeno výslovně:Carloss píše:4mike: To, že je někdo něco oprávněn ještě neznamená, že ten druhý má povinnost se tím řídit. Tedy můžeš být oprávněn vydat nějaký příkaz, ale dotčený nemusí být povinen jej splnit, resp. neexistuje k vymožení plnění jakýkoli nástroj. Viz pravidlo zipu. V zákoně je jasně definován, ale pozor, pokod se stane na zipu nehoda, platí přednost z prava, resp. pruh který pokračuje má přednost a z druhého se to řídí dle pravidla o přejíždění z pruhu do pruhu!!! Jde prostě o tu autoritu, kterou běžný občan dozajista nemá, stejně, jako o právní zajištění, případná školení a podobně.
A kdybys neuposlechl:§ 4 Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích
Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen
b) řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích upravenými tímto zákonem, pokyny policisty, pokyny osob oprávněných k řízení provozu na pozemních komunikacích podle § 75 odst. 5, 8 a 9 a zastavování vozidel podle § 79 odst. 1 a pokyny osob, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis,5) vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
A ještě k těm pruhům:§ 125c Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích
f) při řízení vozidla
5. v rozporu s § 4 písm. b) a c) nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit vozidlo nebo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou,
Takže zip platí jen při souběžné jízdě (prakticky v zácpě) a přednost zprava platí jenom tam, kde se pruhy slévají - jinak má (jak správně píšeš) přednost průběžný pruh.§ 12 Jízda v jízdních pruzích
(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
P.S. Omlouvám se, ale nedalo mi - jsemť prostě rypák.
P.P.S. Ale máš pravdu, že zákon nedává jednoznačné řešení v situaci, kde se slévají dva pruhy v jeden a v obou se šinou souvislé proudy aut.
P.P.P.S. V praxi se to prý řeší tak, že když tě ten zprava trefí před B sloupek (nebo ty trefíš jeho), je to tvoje vina (vecpal ses a ohrozil), když za B sloupek, je to na něm (nereagoval).
A pro dnešek končím s grafomanií.