Cimz se dostavame k tomu, co uz jsem psal na zacatku
Pokorny je v tom zcasti nevinne, GfK je v tom z casti nevinne.
Jen z casti.
Pokorny je soucasti medialni masaze, ktera co 14 dni nekde publikuje "zbrane jsou spatne, musime je zakazat" - nicmene - je pravda, ze tak, jako nechceme po novinarich, aby nas strelce hazeli do jednoho pytle s debilnima strelcema, nemuzeme novinare hazet do jednoho pytle s debilnima novinarema. Proto je dobre ve vsi slusnosti upozornit na duvody a souvislosti a zadat pravo o vyjadreni, nikoliv kydat toho hnoje az moc.
Co se tyce pruzkumu GfK - bude to svym zpusobem obdobne. Dokazu si predstavit ze zavolal nejaky redaktor v sobotu z rana (treba v 9:00) do GfK:
MFD: "Nazdar Evzene, potrebuju bleskovku na zbrane, tak 5 otazek plus klasika sociodemografie, ty otazky jsou: "jste pro zprisneni zbrani?", "jaka skupina lidi podle vas zbrane vlastni?", "jste pro zprisneni rezimu vydavani zbrojnich prukazu?"..."
GfK: "Jasne, reknu Emilovi, pripravi dotaznik a posle tazatelum"
... 2 hodiny po te (tolik casu totiz zabere vytvoreni jednoduchyho elektronickyho dotazniku) ...
GfK: "Franto, tak mam hotovej ten dotaznik, ja ho s tebou projdu, jo?"
... bla bla bla ... projdou ho...
MFD: "jo, to je dobry, muzete s tim do sveta"
...Projekt manager vezme dotaznik, prdne jej na server a pomoci nejakyho SMSkovace ci jinych komunikacnich kanalu rozesle 300 az 400 tazatelum, ktery maj doma noutase od GfK zpravu (ve 12:00): "hejelte, pripojte se, stahnete si bleskovej dotaznik, dotazovani zacina dnes ve 14:00, trva 5 minut, cena je 100 Kc/respondent, metoda pro vyber respondentu je takova a makova"
Tazatele, kteri mohou se pripojej (z tech 400 treba jen 150), dotaznik stahnou a vyrazej do terenu kde se dle metudy vyberu ptaj lidi. Odchytit cloveka na ulici, pripadne obehnout par "starych znamych odpovidacu", tak, aby bylo alespon 5 odpovedi, to je na 2-3 hodiny prace, kdyz si stoupnou do obchodaku, maj to do hodiny.
Mame rekneme 17:00 a tazatele zasilaji zpet nasbirana data - rekneme, ze do 18:00 se pripoji postupne vsichni a data tam nahrnou.
Projekt manager GfK sedne ke kompu, pusti si SPSS (prg. na zpracovani podobnych veci) a behem hodinky ma hotovy tabulky se vsim moznym.
Mame 19:00 a tabulky muzou jit mailem do MfD.
Uznavam - toto je idealni stav, v realu vzhledem k lenosti a chybovosti lidi a vzhledem k tomu, ze data je potreba vycistit a prevazit (CSU vydava presne pocty xx-yy letych, presne pocty lidi v krajich, velikostech mista bydliste, platu a ja nevim co) apod... Takze realne jsou duveryhodny tabulky dostupny treba az v nedeli kolem poledne.
MFD je spokojena, ze ma svuj pruzkum, GfK je spokojena, ze muze vybarterovat o 15.000 vic za reklamu v MFD.
A v pondeli muze vyjit clanek...
Nehlede na to, ze muze jit o starsi pruzkum po nejakym predeslym masakru.
Takze - nehldejme jednu jasnou vinu tam nebo tam.
Vsichni vime, ze pruzkum dopadne dle toho, jak se polozi otazka.
Kdyz polozime otazku stylem: "Prejete si, aby byl zakazan dihydrogenmonooxid, diky kteremu zemre rocne 300lidi?", pak patrne docilime toho, ze tu vodu bude chtit velka cast lidi zakazat

Jenze to uz je opravdu tendencne polozena otazka.
Tady, at se nam to libi ci nikoliv byla otazka patrne polozena velice suse, ale v blbou dobu.
Chybu tedy nevidim v tom, ze pruzkum probehl a jak probehl, ale v tom, ze nedostal prostor nikdo, kdo pruzkum mohl okomentovat - kdo by dokazal rict: "ano, vyslo tak a tak, protoze to a to" - jestli neco, tak toto mi na clanku vadilo.