Závažné informace k produkci CZ UB od devadesátých let
Původní zdroj:

K textu se vyjadřujte prosím pouze po kompletním přečtení!
Zbrojir píše:Ačkoli se ČR oficiálně přihlásila k volné hospodářské soutěži taktéž v oblasti obrany a bezpečnosti (viz směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES a zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách), v praxi se však v některých komoditách, k nimž mj. náleží i ruční palné zbraně, exekutiva deklarovanými pravidly u všech finančně lukrativnějších zakázek doposud evidentně neřídila. Nehledě na dlouholeté negativní zkušenosti ozbrojených složek s dodávkami nekvalitní výzbroje, udržují opatření exekutivy CZUB na tuzemském trhu v postavení monopolního dodavatele. Ozbrojené složky státu jsou tak dlouhodobě postaveny do situace, kdy jsou často nuceny odebírat produkty, které by svojí kvalitou a často i cenou v regulérních výběrových řízeních neuspěly. V členské zemi, jež dobrovolně přijala principy transparentnosti a nediskriminace, nelze podporovat domácí zbrojní průmysl praktikami, jako jsou pokoutné vynášení informací k připravovaným výběrovým řízením, diskriminační zadávací podmínky, účelově nastavená kritéria pro hodnocení nabídek, přehlížení nedodržování požadavků zadávací dokumentace, neuplatňování sankcí, či přijímání usnesení vlády, která privilegované domácí výrobce opakovaně staví do pozice výhradních dodavatelů (338/2000, 1443/2009, 908/2012). Máme-li národní zájmy, pak je máme hájit a uplatňovat otevřeně, a to zejména v době přípravy a tvorby společné evropské legislativy. Nyní je již pozdě. Při formulování pozice ČR pro vyjednávání o zmiňované směrnici 2009/81/ES (veřejné zakázky v oblasti obrany a bezpečnosti) přeložila tuzemská AOBP, k jejímž nejvýznamnějším členům náleží právě CZUB, místo rozumných a prosaditelných návrhů na určitou míru ochrany domácího průmyslového potenciálu malých zemí, velmi sebevědomé stanovisko ve stylu: chceme volnou hospodářskou soutěž, máme potenciál vyhrávat zbrojní tendry i v zahraničí. Když však má nastat regulérní souboj se zahraniční konkurencí, jako např. FN, Glock či HaK, je ihned po sebevědomí a „vítězství‘ CZUB v „tendrech“ musí zajišťovat nekalé praktiky a politická rozhodnutí. V silně protekcionistickém prostředí ČR se žel jedná o postup tradiční, kdy pod brutálním tlakem exekutivy, resp. tuzemské zbrojařské lobby, probíhá přezbrojování státních ozbrojených složek v naprosto nekonkurenčním prostředí, a to s očekávanými negativními dopady, jako jsou dodávky nedostatečně odzkoušené výzbroje druhořadé kategorie, samozřejmě za nepřiměřeně vysoké ceny. V novém tisíciletí byly zdejšími vládami bez výběrového řízení CZUB přiděleny zejména tyto veřejné zakázky:
• Usnesení vlády č. 338/2000 – přezbrojení PČR pistolemi (46000 pistolí CZ75D Compact).
• Usnesení vlády č. 1443/2009 – pistole 9x19 s příslušenstvím (5570 CZ75SP-01 Phantom) a osobní obranné zbraně (572 Scorpion EVO 3A1) pro MO.
• Usnesení vlády č. 908/2012 – dokončení přezbrojení MO (9654 útočných pušek CZ 805, 7173 pistolí CZ75SP-01 Phantom a 470 samopalů Scorpion EVO 3A1). Přidáme-li k seznamu naprosto zmanipulované „výběrové řízení“ na výběr dodavatele 7937 útočných pušek z přelomu let 2009/2010, pak rozhodující kontrakty byly vždy realizovány s absolutní ignorancí k principům transparentnosti a nediskriminace. Rovněž jiné členské země podporují vlastní zbrojní průmysl, ovšem „český způsob“, kdy jsou za použití pochybných praktik upřednostňováni pouze vyvolení, je netransparentní, diskriminační, nezákonný a v každém případě nevýhodný, a to jak pro daňového poplatníka, tak i pro ozbrojené složky státu. Existuje zde mnoho signálů, že za „politickými“ rozhodnutími je především korupce. „policejní compact" Ve druhé polovině 90. let začalo být zainteresovaným jasné, že vzhledem k narůstajícím problémům závažného charakteru je další používání pistolí vz. 82, ale i čerstvě pořízených CZ mod. 75/85, a to zejména v exponovaných bezpečnostních sborech, v delším časovém horizontu již zcela neudržitelné. Přes dlouholeté krajně negativní zkušenosti s pistolemi z produkce CZUB (vz. 70, vz. 82 a CZ mod. 75/85) byl učiněn poslední pokus přesvědčit tuzemského monopolního výrobce, CZUB, aby změnila svůj naprosto přezíraný přístup k českým státním ozbrojeným složkám. Odpověď: Vady, závady?, nikdo jiný si nestěžuje, jsme nejlepší na světě, o tom, kdo policii dodá pistole, si promluvíme s ministrem (Jan Ruml) na tenise. Ihned poté byly zahájeny přípravy na otevřenou soutěž s možnou účastí zahraniční konkurence, a to v souladu s tehdy poměrně novým zákonem o zadávání veřejných zakázek. Přípravy na „otevřený“ tendr se však rychle zadrhly po sérii ingerencí ze strany politiků, zejména pak ministra Rumla, který mj. požadoval limitovat výběr dodavatele podmínkou 100% podílu výroby na území ČR, nesouhlasil s požadavkem na plnou vyměnitelnost všech součástí, rovněž žádal výrazně zmírnit spolehlivostní požadavky kladené na služební pistoli atd. Ozýval se i tehdejší policejní prezident Tomášek: Jednoznačně preferuji, aby český policista byl vyzbrojen českou pistolí, když vyrábíme zbraně tak vysoké kvality. To v situaci, kdy CZUB v tisku velmi sebevědomě prohlašovala, že domácí trh je pro ni okrajový, ale požadavky na novou policejní pistoli je však připravena samozřejmě splnit. „Boj“ probíhal na všech frontách. Tehdy se mohli tendru zahraniční výrobci účastnit pouze prostřednictvím českých firem s povolením k obchodu s vojenským materiálem. A jaká to náhoda, tuzemský zástupce rakouského Glocku, firma MPI, na inkriminované období o speciální povolení přišel a Glock tak byl („férově, po česku“) vyřazen ze hry. Na základě soudního rozhodnutí muselo být povolení později firmě nakonec uděleno, jelikož důvody k odebrání (neprodloužení) byly uznány za zcela nedůvodné. První pokus o výběrové řízení rychle zkrachoval, jelikož výběrová komise i přes důrazný pokyn shora, odmítla v rámci naprosto okleštěného řízení vybrat nabídku CZUB jako nejvhodnější. Se zpožděním několika let zkrachoval i další pokus, kdy komise obě nabídky (CZ 75 D Compact a CZ 100 vers. Walther P-99) v rámci rovněž velmi okleštěného řízení sice ještě pustila do testů, ale výsledky zbraní z produkce CZUB byly natolik tristní (nevyhovění prakticky ve všech důležitějších zkouškách, mnohonásobné překročení povoleného limitu závad a předčasná destrukce rámů pistolí CZ 75 D Compact nasazených ve zkoušce životnosti), že byla raději zvolena varianta výběrové řízení zrušit ještě před termínem oficiálního vyhodnocení, a to z důvodu, aby nemusely být krajně nepříznivé výsledky protěžované CZUB v tendru oficiálně zveřejněny a uchazeč nabízející pistole Walther P-99 se nemohl rozhodnutím zadavatele eventuálně právně bránit (uchazeči mj. mohou nahlédnout do zprávy komise). Jaká náhoda, že v této době byla urychleně schválena novela zákona o zadávání veřejných zakázek, která umožnila přidělit i finančně významnou zakázku vybrané firmě za podmínky, rozhodne-li o tom vláda. A ta rozhodla vskutku neprodleně usnesením č. 338/2000, a přidělila zakázku na přezbrojení policie v objemu 46 000 pistolí za cca 600 mil. Kč v dosavadních zkouškách tak „veleúspěšné“ CZUB s tím, že má prý splnit podmínky zrušeného tendru, přičemž kontrolu kvality dodávek zabezpečí MO (státní ověřování jakosti - ZSOJ). CZUB přijala toto rozhodnutí se sebevědomím prohlášením v médiích a jak ukázal další vývoj i s představou, že martýrium pro ni již skončilo. Ihned po přijetí usnesení byly zahájeny jednání mezi CZUB, MV a MO, jejichž výsledkem bylo další citelné zmírnění požadavků kladených jak na výrobek, tak i na jeho zkoušení (a kampak se vytratily podmínky usnesení vlády?). Další pokus o přezbrojení policie tedy mohl začít. Ve zkouškách, tentokrát již v nekonkurenčním prostředí, byly výsledky pistolí CZ 75 D Compact opětovně natolik žalostné (ve většině zkoušek zjevně nevyhovující), že manažeři CZUB již ztratili nervy a veřejně napadli MV, policii i MO, konkrétně Vojenský technický ústav výzbroje a munice (VTÚVM), že prý zbraně testují nesprávně a poškozují tak dobré jméno CZUB. Mnozí (naivně) očekávali, že politici konečně pochopí, že CZUB pistoli, která splňuje soudobé požadavky, v portfoliu prostě nemá. Ministr Gross, který tak zázračně zbohatl po odchodu z politiky, se osobně ujal řízení „projektu“ a v médiích hovořil jen o „dílčích nedostatcích“ pistolí CZ 75 D Compact, což byly politicky korektní formulace pro problémy typu: malá životnost, nízká funkční spolehlivost, nedostatečná pádová jistota, nedostatečná odolnost při pádu, trhliny v rámech zbraní, předčasná únava či destrukce řady drobných součástí, upadávání mířidel při střelbě, chybně vyrobené připojovací rozhraní pro taktické svítilny… Zkoušky se opakovaly ještě několikrát, výsledky se zlepšovaly, zkouškám však byly podrobovány zvlášť pečlivě připravené zbraně a nikoli sériové výrobky, jak stálo v podmínkách zadání. Ačkoli výběrová komise nákup pistolí CZ 75 D Compact opakovaně nedoporučila, Gross, mj. tlačen i značnou částí zmanipulované poslanecké sněmovny, nakonec rozhodl jinak a nařídil podřízeným podepsat s CZUB kupní smlouvu, jejíž podmínky se později při pokusech o hromadné reklamace pistolí ukázaly pro stát velmi nevýhodné. CZUB problémy postupně odstraňovala ještě cca 3 roky, a to i v průběhu dodávek, přičemž pouze 16000 z dodaných 46000 pistolí CZ 75 D Compact lze označit za vyhovující zmírněným požadavkům zadání, které si CZUB u politiků nakonec prosadila. Reklamace zbraní nebyly CZUB zpravidla akceptovány, rovněž tak návrh na podání žaloby kvůli dodávce 30000 vadných pistolí byl politickým vedením MV zamítnut (Langer - ministr s rovněž "vysokým" morálním kreditem). Po negativních zkušenostech z náročného provozu musely být pistole CZ 75 D Compact nakonec staženy ze speciálních jednotek a nahrazeny osvědčenými výrobky firmy Glock, které s úspěchem používají rovněž některé složky MO. Obměněna byla i v rámci kontraktu dodaná nevhodná pouzdra. Lidé z resortu MV kalkulují, že inkriminované usnesení vlády přes veškerou obranu výběrové komise a vynucené zdokonalení produktu stálo policii min. o 100 milionů Kč více, než kdyby mohla přezbrojit na základě regulérního tendru. Vždyť např. pistole Glock s rakouským otočným a odnímatelným policejním pouzdrem byla policii nabízena za cenu nižší, než tuzemská pistole CZ 75 D Compact s nepříliš povedeným pouzdrem Sickinger, a to byly další hrozící vícenáklady pro státní pokladnu minimalizovány zejména tím, že neústupnost výběrové komise nakonec donutila nadutou a nepříliš potentní CZUB odstranit většinu nejzávažnějších vad pistolí ještě před první dodávkou. CZUB se totiž na počátku 21. století teprve učila vyrábět služební pistole, které by splňovaly obvyklé bezpečnostní a spolehlivostní parametry nejen na papíře. To bylo tehdy ale křiku. Ze série neúspěchů CZUB postupně obvinila všechny a všechno: úředníky, policisty, zkušebny, metodiky, munici, taktické svítilny a dokonce začala zpochybňovat i obvyklý limit pro funkční spolehlivost, tj. 0,2% závad z počtu provedených výstřelů. Oficiální stanoviska vyhrocenou situaci samozřejmě zastírala. Např. vysoký představitel policie, který na interních jednáních, konfrontován s neustále se opakujícími vadami, nazýval pistole CZ 75 D Compact „šuntem“, ve sdělovacích prostředcích však hovořil „o spolupráci při odstraňování dílčích nedostatků“. Jiný nejvýše postavený funkcionář, který musel být v tisku rovněž smířlivý, neustál zjevně nepravdivou argumentaci zástupců CZUB k příčinám soustavných problémů a ze společného jednání u ministra vnitra odešel… A pak se divte, že jsou v ČR lidé, kterým oslavovaná „česká cesta“ již opravdu leze krkem. Jeden můj známý s mnohem vyhraněnějšími názory se domnívá, že pokud se ani po několik generací nepodaří změnit způsob myšlení obyvatelstva na mentalitu zaměstnanců přesného strojírenství, pak by bylo zdaleka nejlepším řešením, kdyby se v uherskobrodském kraji opět věnovali pouze zemědělství. Jakkoli znamenal vynucený dovývoj policejní pistole CZ 75 D Compact vskutku radikální kvalitativní posun oproti běžné produkci CZUB, praktické nasazení v ozbrojených sborech prokazuje, že CZ 75 D Compact na pistole značky Glock zdaleka nestačí. Rozdíly ve prospěch pistolí Glock jsou o to markantnější, čím komplexnější srovnání je zde prováděno. Tedy nejen co se týče pořizovací ceny, výkonů, vlastností, parametrů, ergonomie, ale i opravitelnosti, udržovatelnosti a dlouhodobých provozních nákladů. Až budu mít čas, tak přidám další a konkrétnější informace. Kdo z principu nevěří, nemusí, život v bludech mnohým vyhovuje.
Misustov píše:Ve svém článku referujete, při zkoušce životnosti došlo k předčasné destrukci rámu pistolí CZ 75D Comact. K tomuto mám následující dotazy:
1. Jaká byla metodika zkoušek [ technická norma, technické směrnice],
2. Podle čeho byla stanovena kritéria zkoušek.
3. Výsledky zkoušek pro rámy CZ75D Compact [numericky, graficky a podobně].
4. Výsledky zkoušek pro rámy pistolí GLOCK [numericky, graficky a podobně].
Důvod dotazu, mechanikou jsem se ve svém zaměstnání okrajově zabýval, zejména únavovým lomem a je to velice zajímavý obor. Děkuji Misustov.
Zbrojir píše:Zkoušky životnosti, resp. zkoušky zbraní střelbou s velkým počtem ran, byly prováděny VTÚVM Slavičín, a to dle metodiky č. 26, viz TP-VD-637-81 „Zkoušení malorážových zbraní“. Vlastní průběh zkoušky se řídí příslušnou metodikou a obecnými zásadami zkušebnictví. Objednavatel stanovuje parametry, kterým musí zkoušený produkt vyhovět. Obvykle se v rámci kontrolních zkoušek (např. výběr vhodné pistole) zkoušce životnosti podrobují dvě namátkově vybrané zbraně. V rámci přejímky již zavedené výzbroje, tzv. periodické kontrolní zkoušce (PKZ) se podrobuje již pouze jedna namátkově vybraná zbraň z dodávky, pakliže však nevyhoví, nasazeny jsou zpravidla opět dvě zbraně. V uvedeném případě byl rozsah zkoušky stanoven na 15 000 výstřelů, maximální počet závad (zádržky nezaviněné střelivem) 30 (tj. obvyklý limit 0,2% závad, resp. 500 ran do závady). Tak, jako v každé životnostní zkoušce se nesměly v průběhu vyskytnout trhliny či destrukce hlavních částí (hlaveň, závěr, rám). V případě „malých součástí“ bylo připuštěno prasknutí či ztráta funkce u pěti takových součástí, přičemž nebylo dovoleno, aby některá součást selhávala opakovaně. Zkoušku a její vyhodnocení provedli zaměstnanci zkušebny. V případě trhlin v hlavních částech se materiálový rozbor v rámci programu zkoušek zpravidla neprovádí. Zadavatele zajímá, zda výrobek vyhovuje, či nevyhovuje na něj kladeným požadavkům. K nevyhovujícím výsledkům se musí především postavit výrobce, je na něm, aby správně stanovil příčinu problému, přijal účinná nápravná opatření a případného odběratele přesvědčil, že se nepřípustná vada již nebude opakovat. Výsledky všech realizovaných zkoušek byly součástí závěrečných zpráv, které budou nepochybně nadále archivovány (VTÚVM, MV, resp. PP). Jelikož trhliny v Al rámech pistolí CZ mod. 75 D Compact byly vážným a poměrně dlouho se opakujícím problémem, reagoval výrobce a jeho subdodavatelé na nátlak policie několika konstrukčními i materiálovými změnami, včetně zdokonalení technologie, resp. zajištění technologické kázně. Díky selhání uherskobrodského ZSOJ (státní ověřování jakosti) byly do výzbroje Policie ČR zpočátku přejímány dávky tisíců pistolí, kdy zbraň podrobená životnosti v rámci PKZ (periodická kontrolní zkouška) byla hodnocena vyhovující, ačkoli vykazovala zjevné, někdy i několikacentimetrové trhliny v rámu! Z celkem 19 realizovaných PKZ v rámci přejímky 46 000 pistolí se v 6 případech vyskytly trhliny v rámech CZ mod. 75 D Compact. CZUB dlouho odmítala připustit, že je tento stav zcela nepřijatelný, mj. i v civilním sektoru (zkuste na úřad pro zkoušení zbraní předložit zbraň s trhlinou v hlavní části zbraně a uvidíte, jak rychle bude označena za nestřelbyschopnou). Policie si nechala k problematice vypracovat audit, který potvrdil pochybení CZUB i jejích subdodavatelů a prokázal systémové chyby při přejímce materiálu ze strany výrobce zbraně i technologickou nekázeň jeho subdodavatele. Policii ČR se nakonec podařilo odmítnout převzetí pouhých 3000 pistolí CZ mod. 75 D Compact, u mnoha tisíců již dodaných zbraní s rizikovým rámem byla vedením resortu s CZUB uzavřena dohoda o „doživotní záruce“, která však nemá pro odběratele žádnou reálnou přidanou hodnotu. V podstatě šlo o politické rozhodnutí zabránit reklamaci prakticky všech do té doby a v potu tváře dodaných pistolí CZ mod. 75 D Compact. Oprava neshodných pistolí by byla nerentabilní, CZUB by musela pro policii vyrobit nové a pro cca 15 tisíc zbraní s rizikovým Al rámem najít jiného zákazníka! Pokud poskytnete mail, pokusím se najít foto zadokumentované zbraně, problémem je skutečnost, že po odhalení naprosto neprofesionální přejímky v CZUB, byly zbraně s trhlinami, jakožto možný důkaz proti výrobci i místnímu ZSOJ, a to včetně související dokumentace nezjištěnými zaměstnanci zlikvidovány! K problematice pistolí ještě něco doplním.
Zbrojir píše:Téměř desetileté martyrium spojené přezbrojením Policie ČR pistolemi ráže 9x19 logicky vyvolalo řadu diskusí. Mnozí se doposud domnívají, že za opakovanými neúspěchy světoznámé tuzemské CZUB, výrobce legendární CZ mod. 75, stáli „imperialističtí agenti“, resp. zahraniční zbrojařská konkurence, která z temného pozadí ovlivňovala činnost některých státních úředníků. K takovým, mj. zcela nepodloženým úvahám, značně přispěly i tendenční, nepravdivé a rádoby odborné články, především pak ve Střelecké revue. Skutečná příčina nezměrných obtíží CZUB získat předmětnou veřejnou zakázku, a to i přesto, že jí politici doslova umetli cestu, nejprve několikaletým blokováním regulérního výběrového řízení se zahraniční účastí, následně pak usnesením vlády č. 338/2000, kdy CZUB na přezbrojení policie získala exkluzivitu, souvisela především se značným nesouladem mezi technickou kvalitou sériové produkce CZUB a požadavky kladenými na moderní služební pistoli. Zatímco pistole CZ mod. 75/85 měly „civilní charakter výroby“, což v podmínkách CZUB znamenalo, že součástky byly produkovány s velkými výrobními tolerancemi, vybrané ve více velikostních skupinách, v průběhu výroby opakovaně docházelo k celé řadě změn, které dále negativně ovlivňovaly vzájemnou zaměnitelnost a jakost součástí, a tím i životnost a spolehlivost zbraně jako celku. Moderní bezpečnostní prvky, jako jsou blokace zápalníku, či bezpečné vypouštění napnutého kohoutu byly aplikovány až se značným zpožděním a s nemalými obtížemi, neboť synchronizace činnosti spoušťového a bicího ústrojí zde vyžaduje vysokou přesnost výroby a s tou byla CZUB vždy na štíru. Dle tehdy platných technických podmínek pro výrobu byla životnost CZ mod. 75/85 nejprve stanovena na 5000 výstřelů a později, mj. bez adekvátních zdokonalení zvýšena na 8000 výstřelů, přičemž funkční spolehlivost byla garantována 0,5% závad, tj. 200 ran mezi dvěma závadami, zatímco pro služební zbraně bylo již mnoho let požadováno max. 0,2%, tj. 500 ran do závady. Ačkoli byla pistole CZ mod. 75/85 CZUB neustále deklarována jako služební, nebyla podrobována ani pádovým zkouškám podle metodik platných pro ozbrojené složky (v ČR např. TP-VD-637-81), což se později ukázalo jako fatální chyba CZUB. Z uvedeného je patrné, že ve druhé polovině 90. let min. z hlediska manipulační bezpečnosti, funkční spolehlivosti a životnosti pistole CZ mod. 75/85 hluboko zaostávaly za požadavky kladenými ve vyspělém světě na moderní služební pistoli. Policie ČR požadovala pistoli s obvyklými rozměry a hmotností ve třídě „Compact“, s životností 15000 výstřelů, se spolehlivostí max. 0,2% závad, tj. min. 500 ran mezi dvěma závadami, s automatickým jištěním zápalníku a v případě aplikace spoušťového systému SA/DA i s bezpečným vypouštěním napnutého bicího mechanismu. Zdánlivě nic světoborného, ale komplex těchto požadavků byl pro CZUB, která se tehdy u modelové řady 75/85 potýkala s celou řadou obtíží, téměř neřešitelný. V praxi to znamenalo zásadně zvýšit životnost a spolehlivost zbraně jako celku, doplnit a odladit řádnou funkci všech bezpečnostních prvků, a to vše uplatnit v pistoli se zmenšenými rozměry (Compact) a s rámem z lehkých slitin, či z polymeru. Důrazným varováním pro CZUB měla být i ostrá kritika týkající se nevyhovující pádové bezpečnosti, nízké funkční spolehlivosti i nedostatečné životnosti pistolí CZ mod. 75/85, které v první polovině 90. let dodala Policii ČR. Nepřehlédnutelné problémy s jakostí se projevily i při dodávkách pistolí CZ mod. 75/85 do zahraničí (např. Turecko, Indie). V roce 1990 byla Policie ČR nucena v souladu s již uzavřenými smlouvami odebrat ještě 6500 pistolí vz. 82, ráže 9mm M, avšak dále již začala pořizovat toliko opěvované pistole CZ mod. 75/85, ráže 9x19, se kterými byla spojena nemalá očekávání. Celkově bylo v 90. letech pořízeno přes 13000 pistolí modelové řady CZ 75/85. Již při prvních dodávkách však přišlo rozčarování. U dodaných zbraní se projevil nadměrný výskyt závad (zádržky ve funkci) i poruch (prasklé či unavené součásti), speciální jednotky po zkušenostech se sériovou produkcí CZUB požadovaly dodávku výrobcem pečlivě doladěných zbraní, což však zlepšení spolehlivosti a životnosti nikterak nepřineslo. Naopak, pistole CZ mod. 75/85, speciálně odladěné pro ÚRN, vykazovaly kromě tradičních problémů podstatně vyšší četnost selhání spoušťového ústrojí. Interní zkoušky opakovaně prokázaly neplnění výrobcem deklarovaných a nikterak oslnivých údajů (0,5% závad). CZUB reklamace vždy arogantně odmítla jako neopodstatněné. V letech 1991 byly proto zadány externím organizacím odborné a znalecké posudky za účelem posouzení spolehlivosti z dodávek CZUB namátkově vybraných, doposud nepoužitých pistolí CZ mod. 75/85, případně porovnání jejich výkonů se zahraniční konkurencí stejné ráže. Výsledky 1991 (6 pistolí CZ 75/85 Ø 0,799%, tj. 125 ran do závady) 1992 (5 pistolí CZ 75/85, z důvodu naprostého kolapsu jednoho kusu výsledný Ø ze 4 0,65928%, tj. 152 ran do závady), v průběhu zkoušek se mj. projevilo rychlé opotřebení některých součástí i fatální výrobní vady, kdy bylo např. nutné jednu z namátkově vybraných pistolí na počátku zkoušek vyřadit, jelikož měla z výroby tak chybně sestavené spoušťové ústrojí, že nestřílela. Pro srovnání Beretta 92FS, rok 1992, rovněž 5 pistolí za stejných podmínek, tedy s tehdejší nikterak dokonalou a STANAGu 4090 na hony vzdálenou municí SaB FMJ (0,0308594%, tj. 3240 ran do závady, vzniklé závady ani nešlo přiřadit zkoušeným zbraním!). Na základě výsledků zkoušek bylo pro speciální jednotky a exponované útvary pořízeno 1500 kusů pistolí Beretta 92FS. Po osobní intervenci tehdejšího generálního ředitele CZUB Dudy u ministra vnitra byl nákup zahraničních pistolí v resortu MV zakázán a nařízeno pokračovat v objednávkách pistolí CZ mod. 75/85, a to bez ohledu na negativní výsledky všech zkoušek a rostoucí pochybnosti ohledně jejich pádové bezpečnosti (mimořádné události). V roce 1994 došlo k další mimořádné události, kdy byl v potyčce s policistou Šachem zabit německý občan Rankel. Pistole CZ mod. 75 byla podrobena znaleckému a odbornému zkoumání ve dvou tuzemských renomovaných institucích (KUP a VTÚVM Slavičín). Po zjištění, že pistole je v řádném technickém stavu, bez dodatečných a neodborných zásahů, KÚP na základě vlastních zkoušek konstatoval, že zkoumaná CZ mod. 75 není bezpečná při pádu ani úderu. Při zkouškách ve VTÚVM dle metodiky TP-VD-637-81, část 35, zkouška odolnosti a bezpečnosti zbraně při pádu, volné, přesně specifikované pády z výše 1m na betonovou desku (v 90. letech již zcela nedostatečné), zkoumaná pistole CZ mod. 75 vystřelila při pádu na ústí, na zadní část závěru - kohout spuštěn, a na zadní část závěru - kohout zachycen na pojistném ozubu, kdy byl tento nárazem ustřižen! V průběhu zkoušky tedy rovnou 3 výstřely!!! Ačkoli byl výsledek zkoumání doslova katastrofální, CZUB situaci díky svým politickým kontaktům (a hlavně tradičním dárkům) opět ustála. MV tisíce čerstvě odebraných pistolí nereklamovalo, přestože bylo z této a dalších realizovaných zkoušek zřejmé, že postup stanovený v technické dokumentaci CZUB pro bezpečné nošení pistolí CZ mod. 75/85 s nábojem v nábojové komoře, výrobcem deklarovanou pádovou bezpečnost nezajišťuje a odběratel (MV) byl CZUB při nákupu pistolí nepochybně uveden v omyl. „TP pro výrobu CZ mod. 75/85, návod na používání a údržbu, zajištění pistole: „Vypustíme napnutý kohout do přední polohy tím, že palcem pravé ruky přidržíme kohout, stiskneme spoušť a pozvolna pouštíme kohout směrem dopředu. Tímto úkonem zabráníme tomu, aby přišel do styku zápalník se zápalkou a současně odlehčíme bicí zpruhu proti únavě. Při pádu pistole na zem nemůže vyjíti nežádoucí rána.“ Nikoli fakt, nýbrž jen zbožné přání CZUB. Ve vynuceném společném oficiálním prohlášení MV a CZUB bylo konstatováno, že pistole vyhovuje platným normám (ČSN). Finta na veřejnost spočívala především v tom, že prohlášení se odvolávalo na obecné normy platné pro lovecké a sportovní zbraně. Fakt, že CZ mod. 75/85 v řádném technickém stavu, je-li náboj v nábojové komoře, může samovolně vystřelit při pádu z běžné manipulační výšky (i pod 1m) zůstal zamlčen. CZUB, v jejíž produkci v té době nadále dominovaly pistole bez zápalníkové pojistky (s blokací měli nemalé potíže – špatná synchronizace, neodpal, nebo časté přestřižení pružného kolíku a vylétnutí zápalníku, občas i převrácení páky blokace vedoucí v krajním případě až k naprostému zablokování zbraně, u „policejního compactu“ se musel celý uzel blokace podstatně zdokonalit), prostě nemohla připustit, že nosný produkt a vlajková loď CZ mod. 75/85 má nevyhovující pádovou jistotu, tedy pokud zde lze o pádové jistotě vůbec hovořit, jelikož jiná zkoumání u používaných CZ mod. 75/85 prokázala samovolnou iniciaci volným pádem na tvrdou podložku i z výšek 0,7m a dokonce i 0,5m!!! Vliv zde má více faktorů, od výrobních tolerancí konkrétní zbraně, míry opotřebení, zejména únavy repulsní pružiny a samozřejmě citlivost konkrétní zápalky aplikovaného náboje, neboť mezi dolní a horní hranicí tolerančního pole bývají u sériové výroby rozdíly v násobcích iniciační energie, mj. C.I.P. citlivost zápalek vůbec nestanovuje!!! Faux pas s pádovou bezpečností se tak CZUB podařilo na několik let ututlat, další mimořádné události a výsledky zkoumání nakonec přinutily odpovědné funkcionáře k zákazu nošení těchto zbraní s nábojem v nábojové komoře. CZUB byla s výsledky zkoumání seznámena, vzhledem k jednoznačnosti závěry MV nikdy oficiálně nezpochybnila, veřejné mínění však dále mátla různými zavádějícími prohlášeními, jako, že pistole s dvoufunkčním spoušťovým ústrojím vlastně nebyla pro nošení s nábojem v nábojové komoře ani navržena (a k čemu by asi měla SA/DA a co manipulace popsaná v TP pro výrobu CZ mod. 75/85), že MV si mělo pořídit pistole s blokací (a od koho, když jejich výroba v CZUB díky problémům počátkem 90. let vázla) atd. Dezinformační kampaň převzala především spřátelená Střelecké revue, kde se dodnes občas objevují zavádějící a nepravdivé informace, jak to s těmi mimořádnými událostmi vlastně bylo. Jen málokdo ví, jak důkladnému zkoumání je při vážném zranění, či úmrtí podrobeno místo činu, i inkriminovaná zbraň, že se nejprve musí vyloučit dodatečný a neodborný zásah do mechanismů a v nasimulovaných podmínkách i ověřit, zda je výstřel za těchto okolností vůbec možný. Nevyhovující pádová bezpečnost byla posledním hřebíčkem do pomyslné rakve pistolí CZ mod. 75/85, kdy bylo po pár letech jejich provozu rozhodnuto, že nevyhovují základním požadavkům kladeným na služební zbraň a v co nejkratší době musí být z výzbroje vyřazeny. Daňový poplatník tak utrpěl nemalou finanční škodu, mj. i proto, že v 90. letech CZUB své nedokonalé zbraně prodávala MV neobyčejně draze. Na velké problémy s manipulační bezpečností pistolí CZ mod. 75/85 bylo zaděláno již v samém počátku. Bomba z Madridu totiž neměla aplikován pojistný ozub, což byla u systému SA/DA s vnějším kohoutem s rozměrným palečníkem, navíc bez blokace, naprosto fatální chyba. Nežádoucí výstřely v zahraničí (CZUB musela odškodňovat) vedly k urychlené, ale nikterak dokonalé nápravě. Dodatečně přidaný pojistný ozub nejen že nedává jistotu udržení kohoutu v pojistné pozici zejména při hrubém zacházení (viz ustřižení pádem), míra vyklonění kohoutu i díky velkým výrobním tolerancím mnohdy již stačí na odpal. Někteří uživatelé nemohli pochopit, jak si mohli prostřelit nohu, když zbraň z pouzdra vůbec nevytáhli a spouště se tudíž ani nedotkli. Problém spočíval v tom, že pojistný ozub u jejich zbraně byl výrobcem opracován velmi nedbale (malá výška, špatné úhly), kohout, který byl do pojistné pozice buď umístěn uživatelem vědomě (jeden čas CZUB zbraň nosit v této konfiguraci dokonce doporučovala) nebo po rasantním zasunutí zbraně do pouzdra (např. koženého, kdy se závěr posune mírně vzad a nadzvedne tak kohout) při dynamickém tasení seskočil ze záchytu a z pojistné polohy odpálil náboj v nábojové komoře. Další zhoršení pádové bezpečnosti pistole bylo zapříčiněno nahrazením původního tenkého jehlového zápalníku s dlouhou repulsní pružinou novým, s delším válcovým tělem a krátkou tuhou pružinou, kdy při pádu zbraně na ústí energie těžkého zápalníku překoná repulsní pružinu a nadále disponuje energií k iniciaci. Sečteno a podtrženo, i pistole bez blokace zápalníku mnohou mít solidní pádovou bezpečnost, CZ mod. 75/85 k takovým konstrukcím však v žádném případě nepatří. Její bezpečnostní prvky zdaleka nedosahují ani úrovně řešení u M 1911 z počátku minulého století. Ale zpět k výkonům. Jediný z mnoha pokusů, alespoň o okleštěné výběrové řízení, kdy se nakonec podařilo přes mnohé nástrahy uherskobrodské lobby dostat zbraně dvou přihlášených uchazečů do zkoušek, proběhl v roce 1999. Vzhledem k velmi omezenému prostoru zmíním pouze výsledky zkoušky životnosti, která byla prováděna v rozsahu 15000 ran, se dvěma namátkově vybranými pistolemi, a to z předložené dávky 500 zbraní. V průběhu zkoušky nesmělo dojít k destrukci hlavní části zbraně, přičemž funkční spolehlivost nesměla překročit 0,2% závad z počtu provedených výstřelů (30). Ačkoli v CZUB na přípravě vzorku 500 zbraní pracovali tamní nejlepší specialisté a prý se při přípravě takového množství „speciálů“ opravdu nadřeli, výsledky byly tristní. 1999 CZ 75 D Compact „A“ závadovost 0,697% (143 ran do závady), ve 12040 ranách rozlomený blok spoušťové mechanismu, vylétl ze zbraně, pistole zcela vyřazena, CZ 75 D Compact „B“ závadovost 3,57% (28 ran do závady), po 1429 ranách destrukce závitu pro šroub pružiny spoušťové páky v rámu – vytržení šroubu, pistole zcela vyřazena. Walther P-99 „A“ závadovost 0,185% (540 ran do závady), žádná prasklá „velká i malá“ součástka, Walther P-99 „B“ závadovost 0,11% (909 ran do závady), ulomený ozub páčky záchytu závěru a ulomený vytahovač, tedy výměna dvou „malých“ součástek. Ačkoli byl Walther P-99 tehdy evidentně nedoladěnou zbraní, testy probíhaly dle tuzemských metodik, pro které nebyl P-99 optimalizován, a s tuzemskou, výkonové hladině STANAGu 4090 značně vzdálenou municí SaB, která Waltheru P-99 evidentně nesvědčila (většinu závad - skřípnutá nábojnice - nachytal při záběhu mechanismů), vykázal oproti nabízeným CZ mod. 75 D Compact nesrovnatelně lepší, byť nijak oslnivé výsledky. Na základě zjištění, že ani odladěné CZ mod. 75 D Compact „na domácím hřišti“ neporazí nikterak osvědčenou konkurenci, s rizikem opětovného návratu „kladiva na CZ“ Glocku do hry, bylo tehdejším ministrem Grulichem raději přistoupeno k otevřenému přidělení zakázky CZUB, a to formou usnesení vlády č. 338/2000. Zainteresovaní se totiž obávali, že neúnosná míra zvýhodňování CZUB, by se mohla stát předmětem žaloby poškozených uchazečů, a to i u mezinárodního soudu. CZUB byla v souladu se zmiňovaným usnesením vlády neprodleně vyzvána k předložení nabídky. Ačkoli měla nepřeberné množství poznatků z dosavadních zkoušek a podmínky celkového hodnocení byly modifikovány (zmírněny) tak, že pokud dosáhne výsledků srovnatelných s P-99, bude to považováno za výsledek vyhovující, ukázalo se, že vyřešit veškeré problémy produktu CZ mod. 75 D Compact, bude běh na dlouhou trať. Životnostní zkouška, rok 2000, CZUB již bez konkurence, CZ 75 D Compact „K“ závadovost 1,31% (76 ran do závady), CZ 75 D Compact „L“ závadovost 1,53% (65 ran do závady). Naprosto zoufalý výkon pistolí ve zkoušce životnosti byl podpořen i nevyhovujícími výsledky v celé sérii dalších zkoušek. Potvrdilo se, že zatížení 15000 výstřely v souladu s metodikou, tedy v průběhu několika dnů, má na zbraně z produkce CZUB krajně negativní dopady. Management CZUB tristní výsledky již psychicky neustál a začal veřejně napadat všechny a všechno. CZUB sáhla k natolik trapným pokusům, že mezi novináři např. rozšířila, že VTÚVM zkoušel její zbraně s desítky let starou a tudíž i nevyhovující municí. Problém spočíval v tom, že CZUB si neustále stěžovala mj. i na tuzemskou munici SaB, a proto byla k rozhodujícím zkouškám použita speciální a drahá „svědečná munice“ značky Dynamit Nobel, přímo určená pro testy zbraní ráže 9x19 v členských zemích NATO. Když po fatálním neúspěchu zaměstnanci CZUB na pokyn vedení hledali jakékoli záminky pro zpochybnění objektivnosti zkoušek, nesprávně pochopili kódy na odhozených krabičkách od munice. Generální ředitel Martinec, poté, co ho zvídavý novinář na omyl upozornil, ještě stačil narychlo svolanou konferenci odvolat, škoda, mohla to být další ostuda CZUB na celostátní úrovni. Vedení VTÚVM si neustálé invektivy ze strany CZUB nenechalo dlouho líbit a zástupce ředitele označil TOP management CZUB za lháře. Souběžně s „technickými zkouškami“ probíhaly rovněž „zkoušky uživatelské“. Pistole CZ mod. 75 D Compact zde opět nevyhověly, přičemž během cca 20 000 výstřelů z 12 testovaných pistolí bylo registrováno 134 závad a anomálií ve funkci, přičemž dvě zbraně musely být pro soustavné závady ze zkoušky předčasně vyřazeny. Uživatelské zkoušky, kromě řady nedostatků, tedy opětovně potvrdily, že pistole CZ mod. 75 D Compact zdaleka nedosahují požadované funkční spolehlivosti (pod 150 ran do závady). Ačkoli byly výsledky komplexních zkoušek opět naprosto tristní, Gross pravdu veřejně nepřiznal, v médiích hovořil pouze o dílčích nedostatcích. Podřízeným přikázal účast na dovývoji pistole CZ mod. 75 D Compact do akceptovatelné podoby. Zkoušky se opakovaly ještě několikrát, přičemž na vývoji produktu soukromé společnosti se finančně podílel i stát. CZUB se MV odvděčila navýšením ceny pistole, s tvrzením, že odstraňování nedostatků ji stálo již mnoho peněz, a proto výsledný produkt zdraží. Jelikož byla politickému vedení známa cenová nabídka zahraniční konkurence (Glock), byly požadavky CZUB nakonec korigovány a samozřejmě i akceptované navýšení ceny (cca 12 mil. Kč) oficiálně odůvodněno žádostí Policie ČR o rozšíření soupravy pistole (tyto praktiky můžeme vidět i při přezbrojování MO ručními palnými zbraněmi). Gross svým postupem CZUB nepochybně zachránil, vždyť se také v dobře informovaných kruzích hovoří o značných finančních částkách zaslaných v této spojitosti zbrojním průmyslem na promazání politických soukolí. Pokud by vláda připustila regulérní výběrové řízení, pak bychom nepochybně sledovali veřejnou popravu nemohoucí CZUB. V roce 2001, tedy v době, kdy CZUB dále zápasila s požadavky zadání, byly u policie provedeny zkoušky za účelem výběru služební pistole pro protiteroristickou jednotku. ÚRN byl první organizační součástí policie, která na základě dlouholetých negativních zkušeností odmítla používat pistole značky CZ a prosadila si výběrové řízení. Postupně se přidávaly i další speciální útvary a jednotky. V prvních letech však každý jednotlivý nákup pistolí Glock musel osobně schválit ministr Gross. Do testů bylo vybráno několik typů zbraní, mj. i CZ a Glock. Zahraniční zbraně ke zkouškám byly pořízeny v běžné obchodní síti. Použito bylo střelivo SaB s různými konstrukcemi střel včetně JHP. Pistole CZ v celkovém hodnocení se značnou rezervou nevyhověly. Glock 17 „A“ závadovost 0,0111% (9000 ran do závady). Glock 17 „B“ závadovost 0,0333% (3000 ran do závady). V průběhu zkoušek nedošlo k žádné poruše, navíc zjištěné závady nebylo možné označit za zaviněné zbraní. Pokud bych si na závěr dovolil predikovat střetnutí pistolí CZ a Glock v hypotetickém regulérním tendru okolo roku 2000, byla by CZUB s velkou pravděpodobností Glockem knokautována, a to již první ranou. I když jsem se zde nevyhnul jednotlivostem, mé hodnocení vychází z velmi uceleného souboru informací z opakovaných a někdy i velmi rozsáhlých testů, z provozu tisíců zbraní, spotřebování milionů nábojů a nikoli z krátkého a subjektivního porovnání několika více či méně povedených kusů zbraní. Konkrétní, zde uváděné hodnoty, jsou součástí mnoha dokumentů typu „závěrečná zpráva“, „znalecký“ či „odborný posudek“. Pokud má někdo odlišný názor či zkušenost, nemohu sloužit, údaje i závěry nashromážděné po desetiletí jsou jednoznačné. Po mnohaletých zkušenostech bych se přiklonil k tvrzení, že největším problémem pistolí CZ mod. 75/85 je samotná CZUB. Mezi zainteresovanými se s neskrývanou ironií říká: „chceš-li mít problémy, kup si zbraně z CZUB“. V případě zde zmiňovaného nákupu pistolí CZ 75 SP-01 Phantom do výzbroje MO, se historie téměř opakuje. CZUB své pistole po trpkých zkušenostech s přezbrojováním policie již podstatně zdokonalila, Phantom však naprosto deklasuje aplikovaný polymerový rám, který je z materiálu zcela nevhodných vlastností. Dejte např. Phantoma a Glocka cca na 30 min. do ledničky, vyjměte, a vyzkoušejte funkci všech mechanismů – velmi rychle pochopíte. Opětovně Vás napadne tak často zde v ČR užívaná věta: „Kdo zavinil, že se zbraň s takovými vadami dostala do výzbroje ozbrojených sil?“ CZUB v ozbrojených silách nejpalčivější problém se zablokováním záchytu zásobníku údajně řešila úpravou jeho lůžka, přijaté řešení lze však považovat za nouzové a dočasné, na ostatní problémy s rámem evidentně nemá žádný pozitivní dopad. Zodpovědný dodavatel by v takové situaci zdarma vyměnil vadné rámy u všech dodaných pistolí, a to za bezvadné, vyrobené z polymerů odpovídajících vlastností. To samé by jistě požadoval i zástupce státu - řádný hospodář. CZUB i vedení MO však k zodpovědným a řádným subjektům evidentně nepatří. Mj. MO nakupuje CZ 75 SP-01 Phantom v tisícových sériích dráže, než speciální jednotky dle přání nakonfigurované Glocky 17 s tritiovými mířidly v řádu max. stovek kusů. Na MO tedy opravdu něco smrdí. Až budu mít čas, tak vysvětlím, proč má 30 000 ze 46 000 policejních pistolí CZ mod. 75 D Compact nesprávně vyrobená lůžka pro uchycení taktických doplňků.
Měl jsem samozřejmě na mysli netransparentnost, diskriminaci, nezákonnost a ekonomickou nevýhodnost v mnohem užším významu, tj. při zadávání zbrojních zakázek. Každá státní podpora je zvýhodnění jednoho subjektu na úkor druhých. ČR mohla své zájmy hájit především při tvorbě příslušné společné evropské legislativy (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES). Již zmiňované stanovisko Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR bylo velmi sebevědomé: chceme volnou hospodářskou soutěž, máme potenciál vyhrávat zbrojní tendry i v zahraničí. Od svéprávného partnera se očekává, že k řešené problematice předkládá zcela kompetentní a řádně promyšlená stanoviska. Tuzemský zbrojní průmysl si tedy musel být plně vědom skutečnosti, že po schválení příslušné evropské legislativy a jejím transponování do předpisů jednotlivých členských zemí (zde zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách) by nadále měly na relevantním trhu, tj. trh všech členských zemí EU včetně ČR, domácí firmy včetně CZUB čelit v regulérních tendrech německým, rakouským i dalších zahraničním konkurentům. Volnou hospodářskou soutěž nelze přijmout jen napůl. Pokud uplatnila ČR volný přístup na zahraniční trhy, musí logicky umožnit i přístup zahraničním zbrojovkám na trh český. Je samozřejmě otázkou, nakolik se může např. CZUB uplatnit na německém trhu, kde jsou zadavateli požadovány dodávky výzbroje s vysokými technickými parametry, zpravidla na úrovni nejužší světové špičky. Tedy jedna ze skrytých forem „podpory domácího průmyslu“, avšak zcela na úrovni. Každý může vyvinout a vyrábět výzbroj nejvyšší technické kvality, splňující standardy ozbrojených složek SRN, samozřejmě, má-li na to potenciál. V ČR psaná, či nepsaná pravidla podpory, založená na racionálních a před zákonem obhajitelných argumentech však nenajdete.
• Tuzemský výrobce je mj. častý argument obhajoby výběru v nekonkurenčním prostředí, ovšem vlastnické struktury inkriminovaných zbrojařských firem jsou nezřídka natolik neprůhledné, že není vůbec jisté, zda nemalé zisky z prodeje výzbroje českému státu nakonec přinesou prospěch především českým občanům.
• Existují zde značné rozdíly v přístupu ke srovnatelným výrobcům. Zatímco např. CZUB jsou bez ohledu na kvalitu a cenu nabízené výzbroje i dlouhodobě negativní zkušenosti státní zakázky doslova přidělovány, munička Sellier & Bellot musí armádní zakázky vybojovat přes tendry specializované agentury NATO (NAMSA/NSPA), což je proces mnohem náročnější, a i v případě úspěchu mnohem méně ziskovější. Že by byly rozdíly ovlivněny zejména tím, jak který výrobce přimazává politická soukolí?
• Podpora zpravidla není zaměřena perspektivně, tj. na konkurenceschopnost (vývoj a výroba výzbroje vysoké technické kvality za přiměřené ceny), nýbrž primárně směřuje k rychlému zisku privilegovaných dodavatelů, tedy k hromadnému nákupu mnohdy naprosto nedokonalé a neprověřené techniky. Ozbrojené složky státu pak řadu let zápasí s konstrukčními a výrobními vadami tuzemské výzbroje druhořadé kvality, kterou by v dodávané podobě neakceptovaly ani mnohem méně vyspělé země třetího světa.
• Monopolizace postavení a politické pozadí kontraktů vedou ke zcela nehorázným cenovým požadavkům. I při nákupech ve velkých objemech se např. na MO neuplatňuje množstevní sleva, nýbrž paradoxně množstevní přirážka. Typickým příkladem je pořizovací cena CZ 805. Naiva by předpokládal, že když státní instituce za cenu manipulace, vyloučení pravidel volné hospodářské soutěže a porušení podmínek příslušné zadávací dokumentace vybere jako nejvýhodnější nabídku domácího výrobce s „polofunkčním polotovarem“, se kterým by si v regulérním výběrovém řízení ani neškrtl, že se CZUB odvděčí příznivými cenami. Naopak, zahraniční ozbrojené síly pořizují v boji prověřené a podstatně dokonalejší zbraně renomovaných výrobců o desítky procent levněji, některé armády NATO za cenu BRENu nakoupí i dvě standardní útočné pušky 5,56x45mm! Ale zpět k tématu. ČR přijala evropskou legislativu, která nerozlišuje mezi výrobci, obchodníky či tuzemskými a zahraničními dodavateli. Firma Glock, resp. každý dodavatel splňující zákonné požadavky (povolení k obchodu s vojenským materiálem) má právo se v ČR ucházet výběrových řízení na dodávku výzbroje státním ozbrojeným složkám. Tendry musí být zadány transparentně, fundovaně, nediskriminačně a vyhodnoceny naprosto objektivně. Bude-li nabídka obsahující pistole Glock dle předem zveřejněných, samozřejmě nepolitických kritérií vyhodnocena jako nejvýhodnější, jsou zadavatelé v EU, tedy i v ČR povinni vyzvat vítězného uchazeče k uzavření kupní smlouvy. Argumenty o domácím výrobci jsou zde naprosto irelevantní. Je nadbytečné zde o této problematice dále diskutovat. Pokud má někdo k platné legislativě výhrady, musí se obrátit na zákonodárce, či exekutivu. ČR má následující možnosti: 1. Evropská pravidla respektovat. 2. Evropská pravidla nadále porušovat a připravit se na citelné sankce. 3. Zahájit s příslušnými orgány EU jednání o odstoupení od nedávno přijatých pravidel, což by nepochybně mělo velmi negativní politické a hospodářské důsledky. ČR, jakožto otevřená ekonomika, mj. silně závislá na průmyslové základně a trzích svých západních sousedů, velký manévrovací prostor opravdu nemá. Navíc protekcionismus je v delším horizontu neperspektivní a škodlivý (viz neustále protěžovaná CZUB, která se k českému státu chová obdobně, jako líný a naprosto rozmazlený fracek ke svým rodičům).